eerste week Kaapstad! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anouk Veenstra - WaarBenJij.nu eerste week Kaapstad! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anouk Veenstra - WaarBenJij.nu

eerste week Kaapstad!

Blijf op de hoogte en volg Anouk

08 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hier zit ik dan, in Kaapstad in de zon! Het is zo raar om aan de andere kant van de wereld te zijn. Ik had gedacht dat het ook zo zou voelen, maar eigenlijk voelt het totaal niet zo!

De vlucht was erg fijn, we keken er alle drie ontzettend tegen op. Achteraf denk ik dat het meer het afscheid was waar we tegenop keken. We hebben dan ook de nodige traantjes gelaten.. Toen we eenmaal achter de douane waren hebben elkaar even flink geknuffeld en niet meer achterom gekeken. Vanaf dat moment waren we good to go! Altans dat dachten we.. We hadden het toch wel ontzettend moeilijk. Wat waren we blij dat we met zn drieën waren!!
De vluchten waren erg fijn, ook aangezien we 's nachts zijn gevlogen. We hebben namelijk de nodige uurtjes geslapen. (al had ik dat overdag waarschijnlijk ook wel gedaan). Ik slaap o-ve-ral haha.

Toen we in Kaapstad aankwamen werden we opgepikt met een auto. Welcome to the mother city!! Ik moet zeggen dat ik wel even een lichte cultuur shock kreeg toen we hier rond reden. Manon werd eerst afgezet en vervolgens hebben ze Renee en mij afgezet in ons huis. We kregen eigenlijk meteen een warm welkom! In ons huis wonen op dit moment een jongen uit saudi arabië, een meisje uit de Verenigde Staten, een Zuid Afrikaanse jongen, een Nederlandse jongen en Renee en ik. Het is leuk dat het een mixje is van verschillende afkomsten!
We hadden onze spullen nog niet uitgepakt en toen werden we gevraagd om mee te gaan ontbijten. Dit zorgde wel een beetje voor stres, denk dat we hier niet op hadden gerekend hahaha! Dit ontbijt was geregeld door magister, dit is de organisatie die onze stage begeleid. We zijn gaan ontbijten in een heel leuk tentje waar we de andere studenten hebben gezien. Bijna allemaal Nederlanders die we al konden of course haha... Er zijn hier namelijk 28 studenten van onze Hogeschool.
Ik denk dat ik 60 rand heb betaald voor spek met ei op een snee brood en een HUGE smoothie. (dit is ongeveer 4 euro).
Niet te geloven hoe goedkoop het hier allemaal is..
Toen we thuis kwamen konden we eindelijk ons koffer uitpakken, lekker douchen en onze kamer even gezellig maken. Dit heb ik natuurlijk gedaan met al die lieve cadeautjes die ik gekregen heb! Thanks for that!!
's avonds zijn we naar een braai gegaan bij iemand anders thuis. Stiekem waren we nog steeds erg moe van de reis dus we zijn ook weer vroeg naar huis gegaan om even op te laden voor de volgende dag!

Donderdag waren we weer helemaal bijgeslapen en zijn we naar het strand gegaan. Een jongen die bij ons woont is Zuid Afrikaans en heeft ons een beetje wegwijs gemaakt in de buurt. Het strand is prachtig hier, alleen is het water afkomstig uit de Atlantische oceaan... het is dus heel koud! Toen we thuis kwamen zijn we signal hill opgelopen. Het zag er niet echt uit als een big deal, maar dat was het zeker.. En dan te bedenken dat dit nog de makkelijkste hike was haha! Het was het uiteindelijk wel waard. Het uitzicht was geweldig! Ik kan niet geloven hoe mooi het hier is!
'S avonds hebben we gebraait bij ons thuis met onze huisgenoten. Ze hadden het vlees heerlijk klaargemaakt. Toen we konden gaan eten zeiden Renee en ik bijna tegelijk 'we hebben geen bestek'. Ze hebben ons raar aangekeken en uitgelachen, vervolgens zeiden ze 'that's not how you eat braai'. Uh oke?? dus we hebben kip, lam, worstjes en alles met onze handen gegeten.

Vrijdag hadden we ineens geen stroom 's ochtends dit komt omdat Zuid Afrika niet genoeg stroom heeft voor iedereen.. Iedere zone van de stad heeft dus geen stroom op een bepaalde tijd. Bij ons is dit meestal 's ochtends tussen 9 en 12. Wat betekend dat er ook geen winkels open kunnen zijn. In Nederland zou iedereen hier heel gestrest over zijn. Maar hier gaat het personeel gewoon op de grond zitten in de winkels en in bedrijven stoppen ze ook een paar uur met werken haha.. Dat is wel iets wat me echt op valt. Mensen zijn heel relaxed. In een restaurant of in de supermarkt kan het namelijk ook zo zijn dat je heel lang moet wachten. Ik heb het motto 'just relax it's Cap Town' dan ook al een paar keer langs horen komen!!
Iets anders wat me opvalt is dat de mensen zo ontzettend aardig en behulpzaam zijn!

Renee en ik zijn vrijdag naar het zwembad gegaan. Er is een zwembad aan het strand op loopafstand van ons huis. Niet verkeerd!! Verder hadden we een picknick met al de studenten van magister. Iedereen nam eten en drinken mee en dit keer gingen we met de auto Signal Hill op. Hier zijn we gebleven tot zonsondergang. 'S avonds waren we uitgenodigd bij iemand thuis op een housewarming. Ofja onze huisgenoten waren uitgenodigd maar iedereen mocht mee komen haha.. Het huis lag in Bokaap, op een berg en ze hadden uitzicht over half Kaapstad, het was echt super mooi!! Zelfs vanuit de slaapkamer keek je uit over de stad. Niet verkeerd om daar wakker te worden zeiden we allemaal!
Zaterdag hadden we kaartjes voor Shimmy's beach club. Onze huisgenoten vertelden ons dat dit pas later begon dus zijn we eerst maar even naar het strand gegaan (wat een leven haha!). Omdat we verwachtte dat het een pool/beachparty was gingen we in onze bikini en daarover strandjurkjes erheen. Toen we er aan kwamen zagen we alleen maar nette mensen. Mannen hadden een blouse aan en vrouwen allemaal nette jurkjes. Het was echt een hele mooie tent en het zag er allemaal heel duur uit. We waren duidelijk under dressed hahaha.. Na 10 minuten hadden we besloten om ons toch maar even om te kleden. Op dit feestje waren nauwelijks locals. En de locals die er waren vertelden ons dat ze het maar duur vonden. Heel gek dat dit een 'duur' feestje was en er allemaal dikke auto's geparkeerd waren terwijl de entree maar 7 euro was en het allerduurste drankje 4 euro!
Ik had er een beetje een gemengd gevoel bij, het is zo raar dat er zo'n groot verschil is tussen arm en rijk in deze stad.
Toen we aankwamen reden we kilometers langs townships, en zaterdagavond zaten we tussen de high class van kaapstad.. Een beetje een raar gevoel kreeg ik ervan! Buiten dat hebben we een hele leuke avond gehad!

Zondag zouden we eigenlijk naar Mzolis gaan. Dit is een braai in een township. Het is erg bekend. Je kunt het ook terugvinden op youtube en ik heb het laatst ook gezien bij 3 op reis! Echter kon dit op het laatste moment niet meer doorgaan, dus gaan we volgende week! Uiteindelijk besloten we om maar naar het zwembad te gaan omdat iedereen nogal moe was, 's avonds zijn we gaan uiteten en nu lig ik al lekker in bed! Morgen start stage dus ik ga lekker op tijd slapen.

Dus dat waren de eerste dagen in Kaapstad haha! Ik heb het ontzettend naar mijn zin. Ik had niet gedacht dat het zo goed zou gaan aangezien ik normaal op vakantie al snel blij ben om weer naar huis te gaan haha.. Hopen dat het een beetje zo blijft! Ik denk dat het door alle eerste indrukken komt en door de drukke dagen die we gehad hebben! Nauwelijks tijd om te denken aan thuis haha.
Het is hier ook zo prachtig..

Morgen start mijn stage en wordt ik opgehaald om 1 uur door magister. Ik ben ontzettend benieuwd maar ook wel een beetje zenuwachtig! Ik heb ontzettend veel zin om te beginnen aan deze stage!

PS. Voor iedereen die naar mijn adres vroeg of een kaartje wil sturen:
27 Grimsby Road
8005 Sea Point
Cape Town



  • 08 Februari 2015 - 22:12

    Suzanne Soree:

    Hoi

  • 08 Februari 2015 - 22:33

    Yanne:

    Sow Anouk! Wat hebben jullie al veel gedaan die eerste dagen! Kijk uit dat je niet te veel gaat genieten, want dan wil je nooit meer naar huis ;)

    Veel succes op stage!
    Xxx
    Yanne

  • 08 Februari 2015 - 23:07

    Annet Ritzen:

    Hallo Anouk. Wat leuk om jouw verslag te lezen. Zuid Afrika is inderdaad een geweldig lang met inderdaad die grote tegenstelling rijk/arm. Viel ons toen ook zo op. Succes met je eerste stage dag. Kijk al uit naar je volgende verslag. Groetjes van Annet

  • 08 Februari 2015 - 23:14

    Vincent:

    Super leuk om je ervaringen te lezen! Echt fijn dat het j zo goed bevalt. Zuid-Afrika is zo'n mooi land en de mensen zijn inderdaad heel aardig. Hoop dat het een super ervaring gaat worden en heel veel succes met je eerste stage dag!!!

    Groetjes Vincent

  • 09 Februari 2015 - 00:35

    Leonne:

    Hoi Anouk. Ik zag je link voorbij komen en ik was te nieuwsgierig naar je verhalen om te wachten tot morgen.. Wat hebben jullie het al gezellig daar. Maar ook al een hoop geleerd, begrijp ik. Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt. Heel veel succes op je stage. Liefs... Leonne

  • 09 Februari 2015 - 13:34

    Suzanne Soree:

    hoi Anouk! Ik had je een berichtje gestuurd, maar om de een of andere reden is alleen het woord hoi te zien. Wat fijn dat het allemaal zo goed bevalt! Wat is het er mooi! Wat leuk dat we je verblijf zo kunnen volgen! We hadden je ook veel succes met je eerste stagedag gewenst in mijn eerdere berichtje! We zijn benieuwd! We lezen nog wel hoe het is gegaan! Groetjes uit neerbeek van Richard en Suzanne

  • 10 Februari 2015 - 11:13

    Isabel:

    he lieverd wat klinkt dit allemaal goed blijf genieten dit maak je maar een keer in je leven mee. Toi toi voor wat betreft je stage. Dikke poen vanuit Valkenburg, eigenlijk moet ik zeggen alaaf xx

  • 11 Februari 2015 - 15:53

    Elis:

    veel plezier!!

  • 13 Februari 2015 - 19:11

    Christel:

    Hey Anouk,
    Vanavond eens op mijn gemakkie alles gelezen en ben blij dat je eerste week al zo goed bevallen is. Jullie hebben een hoop gedaan op zo'n korte tijd.
    Mij lijkt zo'n tegenstelling erg verwarrend en op afstand moeilijk om je er een voorstelling van te maken.
    Ik ben benieuwd naar je eerste stageweek die nu wel bijna ten einde zal zijn.

    Veel liefs Christel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Anouk

Op deze blog zal ik mijn avontuur in Kaapstad vastleggen. Op deze manier is het voor iedereen thuis mogelijk om mij te volgen!

Actief sinds 01 Feb. 2015
Verslag gelezen: 480
Totaal aantal bezoekers 4416

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

03 Februari 2015 - 28 Juli 2015

Internship Cape Town

Landen bezocht: