Week twee - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anouk Veenstra - WaarBenJij.nu Week twee - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anouk Veenstra - WaarBenJij.nu

Week twee

Blijf op de hoogte en volg Anouk

18 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ondertussen ben ik alweer anderhalve week stage aan het lopen! De tijd vliegt echt voorbij.. De eerste dag kwam Nikki van magister me ophalen om me af te zetten bij stage. De organisatie ligt midden in het centrum. Ze ging mee om me voor te stellen en natuurlijk succes te wensen! Stiekem was ik toch wel een beetje nerveus! Achteraf was dit nergens voor nodig. Wat een lieve mensen, het is een familie! Het bedrijf waar ik stage loop heet Africa Unite. Dit is een non-profit organisatie die zich inzet voor mensenrechten en sociale cohesie. Op dit moment zijn ze bezig met een het organiseren van een kamp voor Youth Peer Educators. Dit zijn jongeren tussen de 15 en 25 jaar die zich in willen zetten voor hun omgeving en een verschil willen maken. Op dit moment zijn we bezig om deze mensen te selecteren. Ze komen dan op een soort van sollicitatiegesprekje. Uiteindelijk zullen er 20 geselecteerd worden, deze gaan mee op kamp. Dit kamp is volgende week, we gaan dan het hele weekend met deze mensen discussiëren, praten en leren door middel van workshops over mensen rechten. Het doel is om ze zoveel mogelijk hierover bij te brengen, zodat ze als ze terug komen deze kennis kunnen verspreiden binnen hun omgeving. Door middel van deze kennis kunnen zij proberen problemen als drugs, alcohol en gangsters te voorkomen. Heel simpel gezegd is het bijvoorbeeld heel belangrijk dat iedereen weet dat hij recht heeft op onderwijs. Wanneer iemand naar school gaat kan dit voorkomen dat hij bij een gangsterbende gaat. Triest genoeg weten veel mensen niet dat ze recht hebben op de dingen die wij als normaal beschouwen. Daarom is het belangrijk dat de Peer Educators hun kennis in verschillende gebieden kunnen verspreiden na het kamp!

Zoals ik zei komen deze mensen allemaal uit de verschillende townships.. Dit vond ik zelf wel heftig, vooral omdat de meeste nog ontzettend jong zijn. Tijdens de sollicitaties vertelden zij over de problemen en over hun omgeving. Bijvoorbeeld dat er op hun school veel alcohol en drugs wordt gebruikt door kinderen en dat er verschillende gangster bendes zijn die veel mensen vermoorden. Ik vond het zelf heel heftig om dit uit de mond van een kind te horen. Vooral omdat ze van de andere kant zeggen dat ze er ontzettend graag wonen en dat het ook mooie kanten heeft voor hen.
Wat ik ook heel heftig vond is dat in bepaalde townships de scheiding van rassen nog een hele grote rol speelt. Er zijn verschillende townships die gescheiden zijn op huidskleur..

Gisteren zijn we naar een township toe geweest. Ik was toch wel heel benieuwd. Dit klinkt natuurlijk een beetje gek, maar ik wilde me eindelijk iets kunnen voorstellen bij alle verhalen. We gingen erheen omdat we een workshop hadden georganiseerd voor de mensen in de townships die geïnteresseerd zijn in het starten van een eigen bedrijf. Deze workshop werd gegeven door een Somalische man. Hji gaf deze workshop omdat ontzettend veel Somalische mensen eigen bedrijven hebben in Zuid-Afrika. Voor de locals lijkt het alsof deze mensen magie hebben omdat zij uit een oorlogsgebied komen, zonder ID, zonder geld en binnen no-time een business hebben opgezet. In verschillende gebieden in Zuid-Afrika heeft dit voor plunderen van Somalische winkels gezorgd.
Door deze workshop te geven, proberen we de locals te laten begrijpen hoe deze mensen deze bedrijven op hebben gezet. Het is namelijk niet zo dat het uit de lucht komt vallen.
Wat ik heel erg merk is dat er zon gebrek aan kennis is, dat is het enige waarop alle vooroordelen zijn gebaseerd. Ze denken bijvoorbeeld dat deze mensen gesponsord worden door de overheid en dat ze 10.000 rand hebben gekregen van de verenigde staten. Allemaal verschillende soorten theorieën kwamen boven tafel. Uiteindelijk wees het alleen maar op een tekort aan kennis..
De townships hebben wel veel indruk op me gemaakt, je weet hoe het eruit ziet maar als je er daadwerkelijk doorheen rijdt ben je sprakeloos..

Verder heb ik het erg naar mijn zin op stage, het is een grote familie! Afgelopen zondag hebben we een flashmob georganiseerd op waterfront. Dit was erg leuk! Er waren ongeveer 20 kinderen die Africa Unite vertegenwoordigden door middel van dans! De kinderen waren pas 15 maar dansten geweldig. Het lijkt wel alsof ieder mens in dit land kan dansen, ongelofelijk maar geweldig om naar te kijken!!

Ik kan nog een uur verder typen over alles wat ik op stage doe tot in detail maar dat zal ik iedereen besparen, dit waren denk ik wel de highlights!!

Afgelopen zaterdag hebben we wel nog iets ontzettend leuks gedaan. We zijn met 15 man naar boulders beach gereden om pinguins te zien, vervolgens zijn we naar kaap de goede hoop gereden en daarna naar Cape Point. Wat een geweldig dag en wat een prachtige natuur! Ik kan niet omschrijven hoe mooi dit was! Op facebook heb ik een paar foto's geplaatst ervan! Ongelofelijk dat een land zo mooi en rijk en tegelijkertijd zo arm kan zijn..
We hebben wel ontzettend genoten van deze dag. En toen we thuis kwamen hebben we met iedereen gebraait!

Dus, dat waren denk ik wel de highlights van afgelopen week! Ik kan alleen maar zeggen dat stage me ontzettend goed bevalt en dat ik het ook ontzettend leuk vind om met zoveel locals en kinderen in contact te komen!

Hopelijk heeft iedereen thuis een leuke carnaval gehad, ik had niet gedacht dat ik dit ooit zou zeggen maar ik heb het geen seconde gemist!
See you next weeeek.

  • 20 Februari 2015 - 21:09

    Leonne:

    Hoi Anouk.
    Super leuk om te lezen hoe erg je het naar de zin hebt, daar in Zuid Afrika.
    En tegelijkertijd ontzettend heavy en leerzaam.
    Nog een te gekke tijd.
    Liefs, Leonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Anouk

Op deze blog zal ik mijn avontuur in Kaapstad vastleggen. Op deze manier is het voor iedereen thuis mogelijk om mij te volgen!

Actief sinds 01 Feb. 2015
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 4429

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

03 Februari 2015 - 28 Juli 2015

Internship Cape Town

Landen bezocht: